Inspiroidu:

Alkoholittomassa oluessa maku ratkaisee

Alkoholittomien ja vähäalkoholisten oluiden kulutus on viime vuosina noussut huimaa, jopa yli 50 prosentin vuosivauhtia. Taustalla jylläävät yhä vahvistuvat trendit. Hartwallilla on maan suurin alkoholiton juomavalikoima, jota laajennetaan kuluttajien tarpeita seuraten.

Suomessa alkoholittomat oluet ovat erikoisoluiden ohella nopeimmin kasvanut tuotesegmentti, joka houkuttelee jatkuvasti lisää uusia kokeilijoita ja uudenlaisia kuluttajia. Nykyinen olutkenttä on monipuolinen ja vivahteikas, ja sama monipuolisuus on siirtymässä myös alkoholittomiin oluisiin.

”Moni ei ehkä tule ajatelleeksi, että alkoholittomia oluita ei valmisteta täsmälleen samalla tavalla kuin alkoholillisia, ja että niiden valmistaminen vaatii panimolta erityyppistä osaamista kuin alkoholipitoiset kanssasisarensa. Tänä päivänä markkinoilla on jo monia erittäin laadukkaita alkoholittomia oluita, joissa maistuu panimoiden kehittynyt osaaminen alkoholittomien oluiden saralla”, Lapin Kullan tuotepäällikkö Ville Alanko Hartwallilta iloitsee.

”Olemme Hartwallilla todella innoissamme siitä, että meidän alkoholittomien ja vähäalkoholisten juomien valikoimamme on jo nyt varmaankin markkinoiden laajin ja monipuolisin, mutta voimme luvata lisää olevan tulossa”, Alanko vinkkaa.

Miksi alkoholittomat oluet ovat nousseet huimaan suosioon?

Alkoholittomien oluiden hurjalle kasvulle löytyy useita selityksiä. Tutkimus- ja kehityspäällikkö Maija Ankkuri Hartwallilta valottaa suosion syitä.

HAUSKANPITOON EI ENÄÄ TARVITA HUMALTUMISTA.

”Kuluttajien suhtautuminen olueen on muuttunut viime vuosina selvästi. Alkoholittomien oluiden kasvuun on osaltaan vaikuttanut erikoisolutbuumi, joka on kasvattanut koko olutkategorian houkuttelevuutta ja merkitystä. Osaltaan se on lisännyt myös alkoholittomien oluiden kysyntää.”

Oluesta on tullut entistä salonkikelpoisempi, kiinnostavampi ja kaikkiin tilanteisiin sopiva juoma. Siihen liittyy myös elämyksellisyyttä ja makuseikkailua, sillä niin alkoholillisissa kuin alkoholittomissakin oluissa löytyy hyvin erilaisia makumaailmoja eri oluttyyppien kautta.

Alkoholittomien oluiden kysynnän kasvuun vaikuttaa myös toinen voimakas buumi. Terveyden ja hyvinvoinnin tavoittelu on tällä hetkellä vahva trendi.

”Terveelliset elämäntavat heijastuvat laajasti kulutustottumuksiin ja valintoihin. Trendiin kuuluu energisyyden ihannointi ja suorituskyvyn mittaaminen. Terveystrendistä innostuneet kuluttajat ovat hyvin tarkkoja myös juomavalinnoistaan”, Maija Ankkuri kiteyttää.

Terveystietoiset tarkkailevat alkoholin vähentämisen ohella myös kalorimääriä. Tähän alkoholiton olut onkin hyvä vaihtoehto, sillä siinä on noin puolet vähemmän kaloreita esimerkiksi viiden prosentin vahvuiseen olueen verrattuna.

Kolmantena syynä Maija mainitsee alkoholikulttuurin kehittymisen.

”Ylipäänsä suhtautuminen humalahakuiseen juomiseen on muuttunut entistä kriittisemmäksi. Nykyään koetaan, että hauskanpitoon ei enää tarvita humaltumista.”

30 % OLUEN JUOJISTA OSTAA MYÖS ALKOHOLITTOMIA OLUITA.

Tämä näkyy erityisesti niin sanottujen sober millennial -nuorten keskuudessa, joiden elämään alkoholi ei ole koskaan erityisemmin kuulunut. Myös aktiivisessa elämänvaiheessa elävät, 18–34-vuotiaat, juovat monen vahvuisia oluita tilanteen mukaan. He myös käyttävät alkoholittomia tai vähäalkoholisia oluita enemmän kuin muiden ikäryhmien kuluttajat.

”On hyvä muistaa, että 30 % kaikista oluen käyttäjistä ostaa myös alkoholittomia oluita”, Maija vinkkaa.

Hartwallilla on markkinoiden laajin alkoholittomien ja vähäalkoholisten juomien valikoima.

Alkoholiton olut sopii niin juhlaan kuin arkeen

Alkoholitonta olutta voi nauttia huolettomasti. Se sopii mainiosti arjen juhlahetkiin ja ystävien tapaamiseen. Unen laatu ei kärsi eikä seuraavana aamuna tarvitse herätä krapulaan. Lisäksi voi huoletta hypätä auton rattiin ja mennä pirteänä töihin.

Alkoholiton olut sopii moniin eri tilanteisiin ja tarjoaa tervetulleen vaihtoehdon alkoholipitoisten juomien, kivennäisvesien ja limona­dien rinnalle. Sitä nauttiessa voi tuntea juhlissakin kuuluvansa muun juhlaväen joukkoon, koska valinnanvaraa eri mauissa on jo lähes yhtä paljon kuin alkoholipitoisissa oluissa.

”Se on virkistävä juoma, joka sopii aikuiseen makuun. Alkoholiton olut on myös loistava jano-, sauna- ja ruokajuoma arkenakin,” Maija kehuu juoman monipuolisuutta.

Tutkimusten mukaan valinta alkoholipitoisen ja alkoholittoman oluen välillä tehdään hetken mutta myös elämäntilanteen perusteella. Lapsiperheen arjen pyörittäminen ja vaikkapa vaativa työ tai urheilullinen elämäntyyli saattavat vaikuttaa siihen, että alkoholipitoiset juomat jäävät vähemmälle kuin aikaisemmin. Hyvänmakuinen alkoholiton olut tarjoaa uusia vaihtoehtoja alkoholittomia vaihtoehtoja suosivalle. Yleensäkin nollaprosenttinen olut sopii kuluttajien mielestä samoihin käyttötilanteisiin kuin III- ja IV-olutkin.

Kuluttajat valitsevat ruokakaupat ja ravintolat, joissa alkoholittomien oluiden valikoima on laaja

Myös päivittäistavarakaupoissa on huomattu alkoholittoman oluen kysynnän huima kasvu. Kuluttajien iloksi alkoholittomat oluet on tuotu kaupan hyllyillä entistä selkeämmin esille, eikä niitä enää piilotella alimpaan peränurkkaan. Kauppojen välillä on kuitenkin suuria eroja, ja kuluttajat toivovat edelleen parannusta tähän.

”Kuluttajat ovat hyvin tietoisia, mistä kaupoista löytyvät monipuolisimmat olutvalikoimat. Niihin hakeudutaan varta vasten ostoksille”, Maija kertoo.

75 % VALITSEE RAVINTOLASSA ALKOHOLITTOMISTA OLUISTA MIELUITEN KOTIMAISEN PANIMON OLUEN.

Ville Alanko näkee alkoholittomissa oluissa runsaasti potentiaalia myös ravintoloiden puolella, joissa mm. niiden valikoimaa kasvattamalla pystyttäisiin palvelemaan asiakkaita nykyistä paremmin.

"Moni meistä suomalaisista menee ravintolaan aika erilaiset housut jalassa, aistit auki ja ylipäätään avoimempina uusien asioiden kokeilemiselle. Tämä tarjoaa ravintoloille oivan sauman ehdottaa asiakkailleen jotain ihan siitä perinteisemmästä poikkeavaa ja toki samalla myyntiä kasvattavaa", Alanko kannustaa.

Saatat pitää myös näistä