Inspiroidu:

Kaupasta haetaan nyt alkoholittomia vaihtoehtoja

Suomalaiset ostavat yhä enemmän alkoholittomia juomia. Vaikka monia suomalaisia yhä arveluttaa alkoholittomien juomien maku, povataan juomille kohisevaa kasvua tuleville vuosille.

Terveys ja hyvinvointi ovat globaali trendi, eivätkä etenkään nuoret sukupolvet kuluta alkoholia enää samaan tapaan kuin vanhempansa. Alkoholittomien juomien kysyntä kasvaa nyt nopeaa tahtia, joten myös panimoiden ja kauppojen täytyy vastata kasvavaan kysyntään. Vallitseva koronakriisi jättää myös jälkensä arkeemme, ja terveellisyys nousee entistä suurempaan arvoon*.

K-Supermarket Hertan kauppias Markus Ranne huomasi alkoholittomien juomien trendin alkavan jo muutama vuosikymmen sitten, mutta suurin kasvu on näkynyt viime vuosina. Vaikka Helsingin Herttoniemessä sijaitsevaa myymälää on uusittu ja tilaa alkoholittomille juomille annettu koko ajan lisää, tila käy nopeasti taas liian pieneksi.

”Alkoholittomat juomat ovat oikeastaan viime vuodet kasvaneet sitä mukaa, kun ollaan saatu kasvatettua niiden tilaa ja laajennettua valikoimaa. Kasvu on tullut laajemman valikoiman myötä, Samalla alkoholittomien oluiden laatu ja maku on tullut lähemmäksi perinteisiä oluita”, Ranne kertoo.

Myös Hartwallilla terveystrendi on ohjannut tekemistä osaltaan jo vuosia, ja alkoholittomiin tuotteisiin panostetaan.

”Alkoholittomien juomien myynnissä on tapahtunut selkeä käänne viime vuosien aikana. Terveys- ja hyvinvointitrendien lisäksi kehittymisen yhtenä taustana on koko olutkulttuurin muutos. Olut on juomana siirtynyt enemmän peruslagerin kulutuksesta erikoisoluisiin, jolla on oma osansa myös alkoholittomien juomien kehityksessä”, muotoilee Hartwallin Head of Customer Marketing Petra Tuulos.

30 % 18–24-VUOTIAISTA JA
37 % 25–34-VUOTIAISTA
ON VÄHENTÄNYT ALKOHOLIN KULUTUSTAAN VIIMEISTEN KAHDEN VUODEN AIKANA

Zero Zone tuo kaupassa alkoholittomat yhteen, ja se kannattaa

Vaikka alkoholittomat juomat kasvavatkin huimaa vauhtia, kuluttajilla on silti monia oston esteitä. Hartwallin tutkimuksen mukaan negatiivinen makumielikuva on suurin este, mutta myös tuotteiden vaikea löydettävyys kaupasta sekä sekava valikoima vaikuttavat ostopäätökseen.

”Halusimme tuoda tuotteet yhteen paikkaan, josta ne erottuvat selkeästi ja niin laadukkaasti, että se tukee alkoholittomien tuotteiden makumielikuvaa. Lopputuloksena syntyi selkeästi erottuva Zero Zone -kylmäkaluste kauppoihin,” Tuulos kertoo.

Hartwallin tutkimuksen mukaan 61 % kuluttajista sanoo, että alkoholittomat tuotteet on hankala löytää kaupasta. Uusi Zero Zone -alue ohjaakin kuluttajia kaupassa selkeästi alkoholittomien juomien luokse. Zero Zone -kalustetta on kokeiltu jo K-Supermarket Hertassa ja muutamissa muissa kaupoissa hyvällä menestyksellä: kalusteen avulla on päästy jopa kaksinkertaiseen alkoholittomien juomien kasvuvauhtiin.

”Zero Zone erottuu myymälässä ja on sen verran näyttävän näköinen, että kaappia pitää täyttää pari kertaa päivässä, kun vetää asiakkaita puoleensa niin hyvin”, Ranne kertoo.

Alkoholittomat erikoisoluet seuraava hittituote

Alkoholittomien kysyntä on kasvanut, joten niin on myös niiden tarjonta. Samalla valikoimaan on tullut syvyyttä, sillä juomia tehdään nyt lukuisissa eri tyyleissä, esimerkiksi oluissa lagerin ohella myös tummempina ja maltaisempina laatuina.

Vaikka alkoholittomien tuotteiden tarjonta kasvaakin yhä nopeammin, valikoima kuitenkin painottuu edelleen lager oluisiin. Alkoholittomien oluiden kuluttajista 56%** kaipaisi enemmän erilaisia oluttyylejä alkoholittomiin tuotteisiin. He kokevat nykyisen valikoiman liian homogeenisenä.

Ranne on samoilla linjoilla valikoimasta ja hän näkisikin tarvetta kasvulle ja kehittämiselle erityisesti erikoisoluiden puolella.

”Alkoholittomien kasvun myötä myös uusien alkoholittomien erikoisoluiden tarve kasvaa. Kategoria kehittyy samoin, kuin aikanaan alkoholillisissa oluissa: ensin ostettiin 24 pulloa tavallista lageria kauppareissulla, se pieneni 12-packiksi ja nyt on jo paljon asiakkaita, jotka ostavat pelkästään erilaisia erikoisoluita”, Ranne selventää.

Ranne uskoo kuitenkin, että alkoholittomien tuotteiden osalta on nähty vasta alkua, ja ne tulevat kasvamaan voimakkaasti vuosittain jatkossakin. Trendi on vasta syntynyt, ja kasvun myötä valikoimakin varmasti monipuolistuu.

13 % SUOMALAISISTA JUO ALKOHOLITONTA OLUTTA KUUKAUSITTAIN TAI USEAMMIN

Suomalaiset pelkäävät pettyvänsä makuun – laatu kuitenkin noussut ryminällä

Alkoholittomien tuotteiden osalta kuluttajille tärkeintä on erityisesti raikas maku. Monilla on ennakkoluuloja alkoholittomia tuotteita kohtaan ja mielikuva niiden mausta ei ole hääppöinen. Hartwallin tutkimuksen mukaan erityisesti miehiä jännittää maku: 33 % pelkää joutuvansa tekemään kompromisseja maun suhteen alkoholitonta olutta valitessa. Monia nuorempia kuluttajia epäilyttää myös oluiden vetisyys.

Alkoholittomien laatu on kuitenkin kohonnut harppauksin ja varsinkin hyvään makuun panostetaan.

”Laadullista kehitystä on tapahtunut niin oluissa kuin siidereissä kasvavan kysynnän myötä. Valmistajat panostavat kasvavaan markkinaan”, Hartwallin tuotekehitysasiantuntija Marjukka Ronkainen arvioi.

Myös Ranne on huomannut alkoholittomien juomien kasvavan kiinnostuksen ja laadun parantumisen.

”Alkoholittomien juomien kasvu on käytännössä tullut sitä kautta, kun valikoimaa ja tarjontaa on tullut lisää ja alkoholittomien oluiden laatu ja maku on tullut lähemmäksi perinteisiä alkoholillisia oluita. Itselläni on lähipiirissäkin tällaisia oluen ystäviä, jotka nykyään usein juovat alkoholittomia oluita, koska ne maistuvat samalta. Parempi saunan jälkeen arkena nauttia alkoholiton olut.”

Lähteet: *Nielsen Covid-19 outbreak, 2020, **Nonalcoholic Beer Consumer Segmentation, N=937, Kuudes 2019

Saatat pitää myös näistä